Full fart..

..på Åke!

Det är det minsta man kan säga om de två sista gångerna jag tränat.
Han har varit precis galet gasad. Det är kul på ett sätt men ganska ostyrigt på ett annat.

Budföring - kunde ha bättre ingångar, men det är inget jag tänker lägga tid på just nu

Fria följet- Sättandena är mkt bättre,  jag får komma ihåg att inte väga över vikten på vänster ben för då ändrar han  sin pos, han ställer ut ändan ibland jättesvårt för mig att se om ingen tittar på, piper ibland vid stillastående förflyttningar.. Men på det hela taget känns det mkt bättre.

Stora rutan -Fina transporter, vrider sig innan avhämtning på ställandet om jag inte tänker till, flyttar tassarna vid sitt, kan nosa vid ligg.

Trippeln - Sista träningarna har det varit klockrent, kul att något kan vara det...

Rutan- Fint till konan, kan vara lite osäker på sin pos i rutan och söker sig då til koner, nu går han in "rätt" väg och känns trygg i det.. Har inte satt ihop det med inkallningen ännu.

Inkallning- Tjaa, idag så ändrade han pos när jag transporterade mig, het som tusan  men lyhörd och duktig på ställandet och läggandet.

Fjärr- Duktig som tusan sista träningarna, han använder det rörelsemönster jag vill, jag har övertränat avstånden och det har funkat bra. Kan lägga sig på skinkan ibland istället för rakt.

Platsliggning- Har legat som på nålar idag och varit ganska orolig, flyttat från skinka till skinka och det tog länge innan han var avslappnad. Vrider sig som en ostkrok när jag ställer upp tre meter bakom.

Sittande- Det borde jag verkligen träna men så var inte fallet, har gjort ett sittande i år vad jag kommer ihåg, satt fint men flyttade tassarna lite vid avhämtning.

Framförgående - Går ut fint med bra tempo, håller riktningen fint, dock lite sned vid halten.

Krypet - Känns mkt lugnare och har mer ordning på mig. Vi har tränat mest bakåt och vänstersvängar. Behöver att någon tittar och talar om hur det ser ut.

Så ser det ut på fronten just nu, jag tänker skriva ut det här och ta med mig på kursen jag ska gå så jag kommer ihåg vad jag vill ha hjälp med. När jag väl står där har jag inte alltid koll på  vad jag vill satsa mina pengar på...

Fille har tränat apportering idag, han utvecklas och är riktigt duktig. Nu tar han spontant apporten och kan hålla den i nån (läs typ två) sek, han hämtar fint och inbland hinner jag tom ta emot den =)
Jag har även tränat på sitt stanna kvar, och sättande vid halter.
Det går nog så segt tycker jag, men det är inte Filips fel utan snarare mitt. Det är inte många hundar som gör framsteg och lär sig nya moment utan att tränas, och Filip behöver tätare och mer träning för att få en sportslig...

AnnaKarin ska tävla på söndag och jag håller alla tummar och tår, men jag tror det går utmärkt ändå. Det ser fint ut på träning så jag kan inte se annat än att det borde bli uppflytt på söndag!
Jag fick massor god limpa av henne som jag mumsat på idag, dessutom hade hon både kaffe och kakor med sig idag, så nu är hon ännu mer med på min tio i topp lista. Unna är en riktigt trevlig hund, pudlar har ett så vackert steg vilket gör att det är extra roligt att se på henne när de tränar.

Carola och Esters tävlingsdebut väntar jag på med spänning, Ester ser mer än färdig ut för lydnaden och har utvecklats så mkt både i krop och huvud det senaste halvåret. Carola är på gång att komma i gång med jaktträningen, jag har tänkt hänga med och glo nån gång bara för att jag tycker det är så kul!

Det är kul att vi har så olika hundar i vår lilla träningsgrupp, kallas det grupp när man är tre? Ingen hund eller förare är den andre lik, men jag upplever att vi tänker ganska lika kring hundträning och det underlättar en hel del och gör det hela än mer roligt!

Helgen ska tillbringas i stugan. Jag och Ulle ska vara där hela helgen men eventuellt en utflykt på lördagen. Den gör vi om vi känner risk för insjuknande i lappsjuka. Om vi känner oss symptomfria struntar vi i lappsjukan. Johan har tänkt vara med oss på em för att sen åka till stan för att se hockey och sova i stan. Han kommer ut till oss på lördagen vad jag har förstått.
Mysigt ska det iallafall bli. Jag hoppas på bättre väder än vad som varit de senaste dagarna. Det har varit sol, storm, snö, hagel, regn och allmänt trist väder hela veckan.

Well well och trevlig helg!
S

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!