Apporteringsträning med Filip..

..och det bästa av allt med att träna en liten affenpinscher är att det går utmärkt att göra det i soffan!

Filips absoluta favoritgodis är Planet Pets "Tuna Bites", för dessa kan han göra ungefär vad som helst, det är kul för mig eftersom han annars inte är så förtjust i karameller..
Snål innehavare av en Arken Zoo butik som jag är, så delar jag varje godit i 5-6 delar, inte bara för att jag är snål utanför att Filip inte ska tugga så länge och för att han inte ska bli mätt.

Ikväll har vi utvecklat träningen så att han kan hålla några sekunder och han har fått börja ta apporten ur min hand på kommando och inte när han själv vill...
Han är så sjukt gullig när han anstränger sig allt han kan.
Jag är ju mest van att träna schäfrar. Den största skillnaden med att träna affenpinscher är att det inte alls är lika lätt som att träna en arbetsvillig schäfer. Som förare får jag tänka till en hel del mer och ingenting kommer gratis. Det som dock är extra bra med en affenpinscher är att det går utmärkt att träna bekvämt sittandes i soffan och det passar mig mer än utmärkt!

Jag har fått för mig att jag ska tävla en lydnadsetta och ev en appell med Filip, så nu är det bäst att jag tränar. Filip kan en del grunder, fast väldigt slarviga grunder...
Med handen på hjärtat har jag inte lärt in något med nån som helst noggrannhet. Tex så betyder hit att sätta sig någonstans på min vänstra sida, rakt eller i någon särskild höjd har jag inte brytt mig om. Fot är att gå på min vänstra sida någonstans och kika på mig nån gång då och då..
Dvs at jag får lov att lägga några timmar på finlir om det ska bli nån poäng överhuvudtaget. Sen så finns det dagar då Filip inte har tänkt göra något alls, det finns inget i världen som skulle motivera honom att göra något med glädje om förutsättningarna enligt hans mening är fel. En sak kan vara mindre bra väder, blött, kallt eller blåsigt. Det gäller alltså att anmäla till flera tävlingar och hoppas på vädergudarna.

Bildbevis ser du nedan, nu är det virken som kallar...
 
Jag tror bilderna ska vara klickbara om du vill njuta ordentligt av underverket Hr Nilsson!

Well well!
S
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Ella & Puma

Haha, känner så väl igen just väderbiten.. Kämpa på, berätta när det är dags för täving så kommer vi & kikar :)

2011-12-09 | 21:51:54
http://ellapuma.blogg.se/




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!