Virkad poncho

Det har virkats en del här i sommar och i höst. Tänkte att jag lite då och då ska lägga upp några av mina projekt.
Jag hade några nystan alpacka  liggandes och av det tänkte jag göra en poncho åt Leona. Jag virkade några varv när jag insåg att om det någonsin skulle bli något var jag tvungen att lägga dubbel tråd, och så blev det.


Leonas poncho

Jag fick en beställning på poncho av Leonas mamma Linda, hon handlade garn och jag virkade. Eskimo i svart, grått och cerise valde hon. Eftersom jag är kass på att beräkna hur mkt garn det går åt så fick hon fylla på med nystan två gånger innan den var färdig. 
 

Lindas poncho

Min egen poncho virkade jag i restgarner och den är så ful så den får ni inte se. Jag har tänkt virka en ny som matchar färgerna i vardagsrummet, den gamla får åka till stugan. Nu stör den ögat när den ligger på soffan eftersom den går i lila och rosa och mitt vardagsrum är rött, svart och vitt. Inte så matchigt alls.
Ideén om en "virkponcho" fick jag förra våren. Jag är alltid frusen och brukade halvsitt/ligga i soffan och virka med en filt bakom ryggen/nacken och en över benen. Problemet var att den bakom ryggen inte ville ligga kvar bekvämt när jag flaxade med virk eller stickarmarna.
Helt perfekt med poncho eftersom den sitter där den ska och armarna är fria!

Den är enkel att virka. Man gör så här;
Jag använde nål nr 9 till eskimon och nål 4 till dubbel alpacka.
Lägg upp luftmaskor och slut med en smygmaska. Jämt antal maskor. "Ringen" ska vara lätt att dra över huvudet.
Till Lindas tror jag att jag gjorde 68 lm.
Sen virkar du en stolpe i tre lm, hoppa över en lm och sen en stolpe i tre lm. Jag gjorde dst (börja alltid med tre lm istället för första stolpen). I mitten där V-ringningen ska vara virkar du tre dst i en maska, gör en lm och tre dst till i samma lm. Fortsätt sedan med en dst i varje maska tills du är mittemot där v-ringningen ska vara på motsatt sida.
Varv2
Virka sm i dst tills du kommer till första lmbågen, gör där 1sm om lmbågen. Sen virkar du tre stolpar i varje lmbåge, en lm och sen tre stolpar igen.
I v-ringningen gör du som på varv 1 dvs då virkar du tre dst i en maska, gör en lm och tre dst till i samma lm.
Sen är det bara att göra så varv efter varv.
Det finns säkert miljarrrders bra beskrivningar på nätet som är tydligare än min!

Well well, det var iaf ett litet livstecken från mig, det kanske kommer fler!
S


Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Annelie

Ser framemot fler virktips här... kanske man börjar med något eget virkprojekt... btw trevligt att du är tillbaka här!

The Ullis

Yäj, Sandra is back! :)

Själv är det mest stickning som gäller för stunden, men jag har allt spanat på mina gamla virk-alster så jag kanske drar igång med den karriären igen ;)

Roligt att babbla härom dagen, det måste vi göra oftare :)

Kraaam

2011-10-20 | 22:30:12
http://theullis.blogg.se/




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!