Bästa kompisen i soffan...

...Har jag fått av min kollega AL. En helt underbar värmefilt som man kan reglera både tid och värmen på. Jag känner mig djupfryst fast det varit plusgrader idag.
Så under den sitter jag och myser. Eller myser och myser, jag känner mig lite gnällig.
Sedan 1,5vecka är jag inte riktigt i form i kroppen och det stör mig som tusan. Jag är inte sjuk, men heller inte frisk. Jag har trångt i luftrören och till och från förkylningskänsla i kroppen. 
Sista tiden har jag nästan uteslutande motionerat på crosstrainern men i går och idag har jag promenadmotionerat och attans så jag har ont i benhinnorna. Jag hade glömt bort hur det kändes, och jag glömmer gärna igen.
Igår dammade jag av mina fina Bungy Pumpstavar och jag och Mange gick en ordentlig tur i det härliga vädret. Det var flera plusgrader och strålande sol. Jättehärligt!
Imorse var jag på en promenad med stavarna innnan jobbet och så har jag promenerat hem från jobbet. Samma härliga väder idag och jag har verkligen njutit av att se solen. 
Vägningen i torsdags gick sådär. -100g, inte mkt att hurra för.
Jag har snittat 1222kcal och skött min motion, mer än så kan jag inte göra. Men jag erkänner att det stör mig JÄRNET!
Det är inte annat än att fortsätta, att gå tillbaka till förfallet är inte ett alternativ.
Det är bara till torsdag kvar på Rivstart och jag kommer inte att nå mål då jag har kvar 1,2kg, men  jag tycker jag ändå har kämpat på bra och ska fortsätta på samma vis. I torsdags hade jag gått ner 5,8kg under rivstart och sedan årsskiftet 10kg. Så på det stora hela får jag vara nöjd.

Den som känner mig vet att jag har problem med mina fötter och fotleder. Jag har ingen hålfot överhuvudtaget och samlar ofta vätska i fotlederna och fötterna. Det har blivit bättre med de specialgjutna sulorna jag gjort på Bekväma skor -Boten. De använder en annan metod att gjuta än vad de gjort på ortopeden. På Boten ligger man ner med fötterna helt utan belastning när det gör formarna och på ortopeden har jag stått med all min tyngd på fötterna när de gjort formarna.
Däremot tycker jag det är besvärligt att flytta sulorna mellan olika skor vilket gör att jag inte använder de i vissa skor så därför har jag gjort ett par sulor till idag. Vuxenpoäng! (Fattas väl bara annat då jag är inne på mitt fyrtionde levnadsår).
Men jag måste väl erkänna att det var min snälla mamma som såg till att det blev gjort, tack mamma!
I helgen var min bror och hans familj här på middag. Under dagen åt jag smart så att det skulle räcka med kcal utan att övertrassera. Det gick inte riktigt..
Förrätt: Svartbröd m en räkröra kryddad m riven ingefära och den var jättegod
Varmrätt: Stek lagad i lergryta m svamp, palsternacka o morötter. Sås av skyn och grädde, klyftpoatatis m skal.
Det var supersmarrigt och jag älskar lergrytan som vi flitigt använder oss av då maten sköter sig själv.
Dessert; Äggtoddy m frusna hallon i botten smaksatt med lime, marängtopping smaksatt m limecest. Gott men inte så gott som jag förväntat mig.
Till förrätt drack vi ett vitt vin som hette likadant som det det röda vi drack till varmrätten, båda vinerna var väldigt goda och det var fantastiskt gott med vin. Det röda vinet fick jag när jag fyllde år av pappas fru och jag undrar om det hade varit lika gott om jag inte varit alkoholfri sedan nyår.!?!

Det var vinet som spräckte min kcalbudget, vi delade 4 pers på två flaskor och sen drack jag också en mörk rom till kaffet. Det var var ljuvligt gott och jag ångrar ingenting!


Äggtoddy är en "billig" efterrätt när man räknar kcal, det är 2msk socker i varje portion. Jag provade att göra med stevia men det blev fiasko.
Det vägrade att bli fluffigt, men jag ska prova igen och då ska jag vispa utan Stevia och röra ner det efteråt när allt är färdigvispat och se om det fungerar bättre.
 
Den godaste äggtoddyn jag känner till smaksätter man med 1cl mörk rom och 1tsk snabbkaffe per ägg. Det smakar som tirmisu-toddy i allafall i min mun. Try it you might love it!

Något som retar mig är denna hästköttshysteri. Näe det är inte ok att fuska med innehållet i matvaror, MEN måste man kasta fullt ätbar mat när människor svälter?
Kan man inte donera maten till härbärgen, soppkök och vem som nu kan behöva mat och inte har pengar i börsen.
Jag har väldigt svårt att kasta mat. Även om jag innerst inne vet att en rest inte kommer att bli uppäten sätter jag den i en burk i kylen och när den blivit äcklig är det legitimt att kasta. Vi är överlag väldigt duktiga på att äta rester i det här hushållet och särskilt jag tycker det är lyxigt att bara värma färdig mat istället för att laga då jag oftast kommer hem sent från jobbet och är vrålhungrig då.
Det om detta. 

Well well!
S
 
 
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!